Kierujący wydziałem operacyjno-szkoleniowym:
st. kpt. mgr inż. Dawid Lasota
p. o. starszy specjalista
Naczelnik Wydziału
Kontakt: Od poniedziałku do piątku w godz. 730-1530
tel.: 81 745-55-93
Zadania:
- Kieruje pracą wydziału operacyjno-szkoleniowego w tut. komendzie.
- Organizuje na poziomie powiatu krajowy system ratowniczo- gaśniczy.
- Analizuje i ocenia przebieg akcji ratowniczo – gaśniczych.
- Organizuje oraz nadzoruje funkcjonowanie Stanowiska Kierowania Komendanta Powiatowego, a także aktualność dokumentacji operacyjnej.
- Prowadzi nadzór nad kontrolami przygotowania do działań jednostek wchodzących
w skład Krajowego Systemu Ratowniczo – Gaśniczego. - Organizuje odwody operacyjne, nadzoruje ich szkolenie i działania.
- Organizuje ćwiczenia zgrywających służb ratowniczych powiatu oraz odwodów operacyjnych jednostek KSRG.
- Uczestniczy w akcjach ratowniczo-gaśniczych na terenie powiatu.
- Analizuje, wdraża i ewidencjonuje systemy łączności dla potrzeb KP PSP i jednostek KSRG.
Kierownictwo Jednostki ratowniczo-gaśniczej
asp. sztab. lic. Roman Bobruk
p.o. Dowódcy JRG
Kontakt: Od poniedziałku do piątku w godz. 7 30 -15 30
tel.: 81 745-55-83
asp. sztab. Marek Bereza
p.o. Z-cy D-cy JRG
Kontakt: Od poniedziałku do piątku w godz. 730-1530
tel.: 81 745-55-84
Do zakresu zadań jednostki ratowniczo – gaśniczej w zakresie spraw ratowniczych należy w szczególności:
- organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczych w czasie walki z pożarami oraz likwidacji miejscowych zagrożeń;
- dokumentowanie toku pełnienia służby ze szczególnym uwzględnieniem sporządzania informacji z prowadzonych działań ratowniczych;
- wykonywanie pomocniczych czynności w czasie klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń, gdy działaniami kierują inne służby;
- wykonywanie podstawowych czynności ratowniczych w obszarze chronionym oraz w ramach odwodów operacyjnych;
- przygotowanie własnych sił i środków do wypełniania zadań ratowniczych na przydzielonym obszarze chronionym;
- współdziałanie z innymi służbami ratowniczymi na przydzielonym obszarze działania w zakresie doskonalenia likwidacji zdarzeń;
- rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych, poznawanie własnego terenu działania, w tym organizacja i udział w ćwiczeniach na obiektach;
- prowadzenie okresowych badań, przeglądów, kontroli sprzętu pożarniczego i ochronnego oraz dokumentacji w tym zakresie,
- prowadzenie stacji badań i konserwacji sprzętu ochrony dróg oddechowych, w tym właściwą eksploatację sprzętu technicznego i wymaganej dokumentacji.
Do zakresu zadań jednostki ratowniczo – gaśniczej w zakresie spraw operacyjnych należy w szczególności:
- udział w przygotowaniu analiz z działań ratowniczych prowadzonych przez jrg;
- analizowanie stanu wyposażenia jrg i innych jednostek ksr-g oraz przedstawianie wniosków w tym zakresie;
- sporządzanie analiz i wniosków z działań ratowniczych prowadzonych przez jednostki ksr-g, prowadzenie ewidencji zaistniałych zdarzeń oraz wydawanie niezbędnych zaświadczeń;
- przeprowadzanie inspekcji gotowości operacyjnej OSP na obszarze powiatu pod względem przygotowania do działań ratowniczych;
- współdziałanie z komendantami gminnymi ochrony przeciwpożarowej;
- przygotowanie do działań w ramach odwodów operacyjnych, współdziałanie w zakresie operacyjnego zabezpieczenia powiatów sąsiednich;
- bieżące informowanie rzecznika prasowego komendanta o szczególnych zdarzeniach, odnotowanych w powiecie i postępie akcji ratowniczo-gaśniczych.
Do zakresu zadań jednostki ratowniczo – gaśniczej w zakresie spraw szkoleniowych należy w szczególności:
- prowadzenie doskonalenia zawodowego;
- organizowanie szkolenia i doskonalenia specjalistycznego (w tym także medycznego) członków ochotniczych straży pożarnych w zakresie ratownictwa;
- inicjowanie przedsięwzięć w zakresie kultury fizycznej i sportu z udziałem podmiotów ksr-g na obszarze powiatu;
- organizowanie w komendzie obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego wymaganych stosownymi przepisami, prowadzenie okresowej oceny sprawności fizycznej strażaków.
Do zadań z zakresu spraw bezpieczeństwa i higieny pracy należy w szczególności:
- prowadzenie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
- sporządzanie i przedstawianie komendantowi, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy;
- prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy;
- przedstawianie komendantowi powiatowemu wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy oraz wyników z badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy;
- ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz opracowywanie wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków;
- współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami,
w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników; - uczestniczenie w pracach, powołanej przez komendanta, komisji bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w innych zakładowych komisjach zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy.
Kierujący sekcją organizacyjno-kadrową :
mł. bryg. mgr Krzysztof Pawelec
kierownik sekcji
Kontakt: Od poniedziałku do piątku w godz. 730 – 1530
tel.: 81 745-55-94
mgr Elżbieta Dadej
starszy specjalista
Kontakt: Od poniedziałku do piątku w godz. 730 – 1530
tel.: 81 745-55-90
Do zadań sekcji organizacyjno-kadrowej w zakresie spraw organizacyjnych należy w szczególności:
- realizowanie zadań z zakresu planowania pracy komendy,
- organizowanie odpraw służbowych, narad i konferencji z udziałem komendanta,
- opracowywanie i ewidencjonowanie zarządzeń, decyzji, rozkazów, instrukcji i wytycznych komendanta,
- prowadzenie spraw obiegu dokumentów i instrukcji kancelaryjnej w komendzie,
- organizowanie współpracy z terenowymi organami administracji publicznej, innymi instytucjami i jednostkami ochrony przeciwpożarowej,
- organizowanie i prowadzenie działalności informacyjno-promocyjnej komendy przez rzecznika prasowego,
- przygotowanie zbiorczych analiz oraz wniosków z zakresu działania komendy,
- opracowywanie propozycji zmian struktur wewnątrz organizacyjnych komendy oraz analizowanie stanu przyznanych etatów,
- organizowanie systemu i koordynacji kontroli wewnętrznej komórek organizacyjnych komendy i jrg,
- realizowanie zadań z zakresu skarg i wniosków, prowadzenie ewidencji skarg i wniosków dla komendy,
- ewidencjonowanie pieczęci i stempli w komendzie,
- prowadzenie kancelarii ogólnej i sekretariatu komendanta.
- realizowanie zadań związanych z prowadzeniem Biuletynu Informacji Publicznej i strony internetowej komendy.
Do zadań sekcji organizacyjno-kadrowej w sprawach kadrowych należy w szczególności:
- realizowanie założeń polityki kadrowo – płacowej komendanta,
- przygotowywanie zakresów czynności dla kierujących komórkami organizacyjnymi w komendzie, w tym dowódcy jrg,
- opracowywanie regulaminów, wytycznych i procedur dotyczących służby i pracy w komendzie,
- prowadzenie spraw osobowych strażaków i pracowników cywilnych oraz emerytów i rencistów komendy,
- sporządzanie i kompletowanie dokumentacji emerytalno – rentowej strażaków i pracowników cywilnych komendy,
- realizowanie zadań z zakresu profilaktyki zdrowotnej strażaków i pracowników cywilnych komendy,
- analizowanie stanu i poziomu kwalifikacji strażaków i pracowników cywilnych oraz realizowanie zadań z zakresu wyszkolenia kwalifikacyjnego,
- koordynacja obsługi prawnej komendanta, zastępcy komendanta i komórek organizacyjnych komendy wg odrębnie ustalonych zasad,
Do zadań sekcji organizacyjno-kadrowej w zakresie spraw archiwistyki należy w szczególności:
- prowadzenie archiwum komendy i spraw związanych z archiwizacją dokumentów
- przyjmowanie dokumentów do archiwum,
- udostępnianie dokumentów archiwalnych,
- brakowanie dokumentów archiwalnych.
Do zadań sekcji organizacyjno-kadrowej w zakresie spraw finansowych należy w szczególności:
- prowadzenie kasy dla środków budżetowych i pozabudżetowych.
Kierujący sekcją kwatermistrzowsko -techniczną
str. mgr inż. Jowita Kuna
stażysta
Kontakt: Od poniedziałku do piątku w godz. 7 30 – 15 30
tel.: 81 745-55-95
Pozostali pracownicy:
mgr Ilona Mańka – starszy specjalista ds. kwatermistrzowskich
Jarosław Omiotek – starszy technik ds. technicznych
mgr Natalia Sidor – starszy specjalista ds. kwatermistrzowskich (umowa na zastępstwo)
Do zadań sekcji kwatermistrzowsko-technicznej w zakresie spraw kwatermistrzowskich należy w szczególności:
- administrowanie oraz zapewnienie właściwego stanu technicznego użytkowanych obiektów, pomieszczeń i lokali mieszkalnych pozostających w dyspozycji komendy, a także planowanie i realizacja inwestycji i remontów w tym zakresie,
- opracowywanie planu potrzeb w zakresie wydatków rzeczowych, w tym także wyposażenia strażaków w odzież ochronną, specjalną, bądź wyposażenia osobistego,
- prowadzenie obsługi mieszkaniowej, mundurowej i socjalnej strażaków, pracowników cywilnych i emerytów komendy,
- dokonywanie zakupów i dostaw sprzętu, paliwa, materiałów, urządzeń i usług niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania komendy ze szczególnym uwzględnieniem procedur wynikających z ustawy prawo zamówień publicznych,
- zabezpieczenie logistyczne działań ratowniczych, ćwiczeń i szkoleń prowadzonych przez podmioty ksr-g na terenie powiatu oraz ich przygotowanie do działań w ramach odwodów operacyjnych,
- prowadzenie ewidencji ilościowo-wartościowej majątku.
- realizowanie zakupów, dostaw i robót budowlanych ze szczególnym uwzględnieniem procedur wynikających z ustawy o zamówieniach publicznych,
- sporządzanie rocznych planów zakupów i robót budowlano-instalacyjnych oraz ich realizacja ze środków finansowych pozostających w dyspozycji komendy,
- prowadzenie postępowań wyjaśniających związanych ze szkodami w mieniu komendy, zawinionych przez kierowników jej komórek organizacyjnych, a także nadzór nad procedurami postępowań odszkodowawczych prowadzonych przez dowódcę jrg i kierujących komórkami organizacyjnymi;
- systematyczne analizowanie potrzeb w zakresie sprzętu pożarniczego, środków gaśniczych i neutralizatorów oraz ustalanie z komórką organizacyjną ds. operacyjno-szkoleniowych priorytetów w tym zakresie,
- realizowanie prac dotyczących projektów związanych z pozyskiwaniem środków z funduszy strukturalnych i celowych Unii Europejskiej,
- ewidencja oraz nadzór i konserwacja sprzętu Obrony Cywilnej,
- prowadzenie spraw inwentaryzacji majątku komendy,
- zabezpieczenie urządzeń małej poligrafii i bieżąca ich konserwacja.
Do zadań sekcji kwatermistrzowsko-technicznej w zakresie spraw technicznych należy w szczególności:
- dokonywanie bieżących zakupów części i materiałów wykorzystywanych w ramach prowadzonych napraw oraz innych niezbędnych dla bieżącego utrzymania jednostki, z zachowaniem procedur wynikających z ustawy o zamówieniach publicznych i innych przepisów prawnych;
- inicjowanie i podejmowanie działań na rzecz utrzymania gotowości
operacyjno-technicznej samochodów i sprzętu silnikowego; - prowadzenie spraw dotyczących ewidencji, rejestracji i przeglądów technicznych pojazdów, przyczep i sprzętu silnikowego, w tym agregatów prądotwórczych;
- obsługa transportowa komórek organizacyjnych komendy,
- prowadzenie gospodarki częściami zamiennymi, olejami i smarami;
- nadzorowanie i analizowanie prawidłowości prowadzenia przez komórki organizacyjne komendy dokumentacji związanej z samochodami i sprzętem silnikowym, a w szczególności rozliczania zużycia paliw i olejów;
- wykonywanie i organizowanie przeglądów, napraw oraz konserwacji samochodów, sprzętu silnikowego, ratunkowego oraz innych urządzeń i instalacji technicznych;
- wypracowywanie wymogów parametrów technicznych dla nowo zakupywanych samochodów pożarniczych i sprzętu silnikowego;
- prowadzenie spraw z zakresu gospodarki magazynowej,
- likwidowanie zbędnych rzeczowych składników majątku.
Samodzielne stanowisko pracy ds. finansowych:
st. sekc. mgr Anna Cholewa
główny księgowy
Kontakt: Od poniedziałku do piątku w godz. 7 30 – 15 30
tel.: 81 745-55-97
Do zadań samodzielnego stanowiska pracy ds. finansowych należy w szczególności:
- sprawowanie nadzoru w imieniu komendanta nad gospodarką finansową,
- prowadzenie rachunkowości komendy zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami,
- prowadzenie gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi zasadami,
- analizowanie wykorzystania środków przydzielonych z budżetu, środków pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji komendy;
- prowadzenie wewnętrznej kontroli finansowej (kontroli w zakresie legalności dokumentów oraz operacji gospodarczych);
- nadzór nad prawidłowością przebiegu i rozliczanie inwentaryzacji majątku komendy.
Samodzielne stanowisko pracy ds. kontrolno – rozpoznawczych :
mł. bryg. mgr inż. Paweł Dańko
starszy specjalista
Kontakt: Od poniedziałku do piątku w godz. 730-1530
tel.: 81 745-55-98
Do zadań samodzielnego stanowisko pracy ds. kontrolno-rozpoznawczych należy w szczególności:
- nadzorowanie przestrzegania przepisów przeciwpożarowych na terenie działania komendy,
- rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń poprzez przeprowadzanie czynności kontrolno-rozpoznawczych,
- współpraca z organami Policji, Prokuratury, Nadzoru Budowlanego, Inspekcji Pracy oraz organami administracji i innymi instytucjami w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia ppoż. oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń,
- inicjowanie i koordynowanie działań zmierzających do poprawy stanu ochrony przeciwpożarowej na terenie powiatu,
- opracowywanie i aktualizacja katalogu i mapy zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń,
- opracowywanie projektów decyzji i postanowień w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia ppoż. oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń,
- analizowanie przyczyn pożarów zaistniałych na trenie powiatu, w tym nieprawidłowości, które przyczyniły się do ich powstania oraz rozprzestrzeniania się,
- opracowywanie opinii dotyczących bezpieczeństwa pożarowego obiektów i terenów oraz imprez masowych,
- organizowanie i prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie upowszechniania i przestrzeganie przepisów przeciwpożarowych,
- rozpoznawanie możliwości i warunków prowadzenia działań ratowniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej,
- przygotowywanie projektu stanowiska komendanta w sprawie przekazywania do użytku obiektów budowlanych,
- przeprowadzanie analiz i ocen stanu bezpieczeństwa w zakresie ochrony przeciwpożarowej w odniesieniu do poszczególnych rodzajów budynków, innych elementów budowlanych oraz terenów,
- wykonywanie zadań w stosunku do zakładów o zwiększonym i dużym ryzyku w zakresie zapobiegania poważnym awariom przemysłowym w oparciu o ustawę Prawo ochrony środowiska,
- opracowywanie zestawień obejmujących wyniki kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych oraz kontroli działań zapobiegających poważnym awariom przemysłowym,
- wdrażanie w działalności kontrolno-rozpoznawczej nowych wymagań zawartych w znowelizowanych przepisach techniczno – budowlanych, o ochronie przeciwpożarowej oraz Polskich Normach dotyczących bezpieczeństwa pożarowego,
- nadzór nad organizacją oraz uzgadnianie sposobów połączenia systemu monitoringu pożarowego z komendą,
- pełnienie funkcji Rzecznika Prasowego Komendanta Powiatowego PSP w Świdniku.